Tweedehands caravan kopen #2 – Waar moet je op letten?
Je kunt wel stellen dat wij onze 2ehands caravan in een opwelling hebben gekocht. Gelukkig hebben we veel mazzel gehad en was de caravan in een hele goede staat en na intensief poetsen weer als nieuw. Maar hoe doe je het als je wél verstandig bent? Lees hier waar je op moet letten als je een 2ehands caravan koopt.
Daar stonden we, in het huisje op wielen dat wellicht de onze zou worden. Op de foto’s op marktplaats.nl zag het er allemaal ‘wel oké’ uit. In het echt viel het honderd procent mee. Hij was een beetje smoezelig, want hij had vier jaar in de stalling gestaan. Dit was ‘m. Even wat dingetjes getest, mentaal een to-do-lijstje. De volgende dag deden we een bod. En ineens was ie van ons.
Wij hadden mazzel, maar zo weet je zeker dat je een crappy caravan in disguise weet te herkennen:
Interieur:
- Muffe schimmellucht, blijft muffe schimmellucht. Of het nou in de kussens, wanden of vloer zit. Ruikt het naar champignons, dan moet je wegwezen. Beetje bedompt kom wel weer goed. Helemaal als je een middagje flink ventileert en met de tapijtreiniger aan de slag gaat wat je kussens betreft.
- Wat is de staat van de wanden, kasten, banken? Let goed op de hoeken. Druk ze even in, het kan zijn dat er vocht achter zit. Check ook het hang- en sluitwerk van je kasten.
- Doet al ’t technische spul het? Lampen, stopcontacten, de verwarming, waterpomp, kranen en afvoer. Hoe ziet de koelkast er uit (altijd met open deur stallen) en het toilet + cassette?
- Doen de rollo’s het goed? Wacht effe, rollo’s? Ja, die rolcassettes met én een muggenhor én verduistering. Onmisbaar in een caravan. Je kunt ze vervangen als ze stuk zijn, maar mooier is natuurlijk als ze gewoon werken.
Exterieur:
- Uiteraard kijk je naar de beplating, zitten er geen grote beschadigingen op? Is de kitrand nog in orde? De disselbak netjes? Wij hadden zelf een flinke scheur, maar dat losten we op met polyesterrepareer.
- Doen alle ramen en deuren het naar behoren? Geen barsten? Zijn de rubbers ook nog soepel?
- Zitten de zogenaamde rangeergrepen goed vast? Hiermee zet je de caravan op zijn plek. En loopt de tent rail nog mooi soepel? Het zou jammer zijn als je voortentje niet lekker op je caravan ‘glijdt’ als je in een hoosbui dat ding staat op te zetten.
- Check je chassis op roest en scheuren.
- Draaien de uitdraaisteunen soepel uit? Het neuswiel ook?
- Je wilt echt dat de staat en werking van de stabilisatorkoppeling in orde is, de koppeling zorgt er voor dat de caravan goed aan je auto vast blijft zitten (wel zo handig voor een fijn verloop van je vakantie) en de stabilisator dat hij niet gaat slingeren. Als je daar toch staat, check dan gelijk je oplooprem door ‘m in te duwen in de richting van je caravan. Gaat dit zonder (al te veel) weerstand, dan is deze aan vervanging toe.
- Doet alle elektra die je aansluit op de stekker onder je trekhaak het goed? Aansluiten, even knipperen en remmen en je weet het!
- De bandjes! Je kunt de leeftijd van de banden bepalen aan de hand van de DOT-code. Dit is een code die bestaat uit het weeknummer en het jaar van productie. Bijvoorbeeld DOT-code 4710: geproduceerd in week 47 van 2010. Het advies voor caravans is om elke zes jaar je banden te vervangen, zeker omdat ze veel stil staan.
Uiteraard is het natuurlijk het aller-aller-aller-handigst om iemand mee te nemen die veel verstand heeft van een 2ehands caravan. Je hebt vast wel een handige oom of buurman die al jaren met z’n Knaus/Dethleffs/Homecar op pad gaat. Check voordat je überhaupt gaat zoeken of je de caravan wel mag trekken met je auto. En verdiep je in het aanbod dat er is, de prijzen willen nog wel eens flink uiteenlopen. Het is nogal een verschil of je bij een dealer je slag slaat of dat je een vriendelijke particulier van zijn trouwe kampeer-vriend af helpt. Daarover meer in DIT blogje!
-0 Reactie-